گزارش تصویری / آزادی ملوانان انگلیسی با حضور رئیس جمهور


این کنفرانس خبری مستقیما برای نظامیان انگلیسی ترجمه می شد.
گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر حاکیست : نظامیان انگلیسی که بهت زده به تلویزیون نگاه می کردند با شنیدن سخنان رئیس جمهور در باره اقتدار و رافت ملت ایران و عفو این 15 نفر ، به شدت احساساتی شدند .
خبرنگار واحد مرکزی خبر در گزارش خود اعلام کرد هنگامی که رئیس جمهور از اعزام یک مادر انگلیسی به منطقه جنگی انتقاد کرد چشمان فای ترنی نظامی زن انگلیسی بازداشت شده پر از اشک شد .
نظامیان انگلیسی در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر با تشکر از رافت مردم ایران از مهربانی این ملت و شخص رئیس جمهور تشکر ویژه کردند .

 

 
بلر در واکنش به آزادی ملوانان انگلیسی :
بریتانیا به ایران و تمدن باستانی این کشور احترام می گذارد

تونی بلر نخست وزیر انگلیس در واکنش به آزادی 15 ملوان این کشور گفت که کشورش به تاریخ باستانی ایران احترام می گذارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه خبری الجزیره، نخست‌ وزیر انگلیس‌ امروز چهارشنبه‌ با استقبال از آزادی نظامیان کشورش از سوی ایران‌ گفت که از تمام کسانی که در شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا و در منطقه خلیج فارس از این کشور حمایت کردند، قدردانی می کند.

نخست وزیر بریتانیا که در کنار مارگارت بکت وزیر خارجه خود ایستاده بود و با رسانه ها گفتگو می کرد، افزود: اما درخصوص مردم ایران می توان بگویم که از آنها قدردانی می کنم و به‌ ایران‌ و همچنین تاریخ‌ شکوهمند و تمدن‌ باستانی آن احترام می گذارم.

وی همچنین گفت که از دیپلماسی برای حل اختلافات استقبال می کند.

وی خطاب به ملت ایران گفت :" ما با دولت شما اختلافاتی داریم و خواستار حل این اختلافات با استفاده از گفتگو و به شیوه ای مسالمت آمیزهستیم".

تونی بلر در رابطه با بازگشت ملوانان این کشور به انگلیس گفت : بازگرداندن صحیح و سالم آنها به انگلیس بسیارحیاتی بود و آنها می توانند به خانواده های خود ملحق شوند.

بازتاب خبر آزادی ملوانان انگلیسی در رسانه های فرانسوی /
احمدی نژاد به بحران 14 روزه میان تهران و لندن پایان داد / ابراز خوشحالی بلر و بوش
سایت های آن لاین روزنامه ها و دیگر رسانه های فرانسوی بلافاصله پس از اعلان خبر آزادی 15 ملوان انگلیسی دستگیره شده در آبهای حاکمیتی ایران درخلیج فارس از زبان رئیس جمهوری ایران ، به انعکاس این خبر پرداختند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سایت آن لاین روزنامه فرانسوی فیگارو بلافاصله پس از خبر آزادی ملوانان انگلیسی این خبر را منعکس و نوشت : بحران تقریبا 14 روزه ایران و انگلستان با اظهارات محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران به پایان رسید.

ملوانان انگلیسی قرار است پس از اجرای مراسم آزادی خود، به سفارت انگلیس در تهران تحویل داده شده و پس از آن راهی فرودگاه مهرآباد شوند.

رئیس جمهوری ایران در کنفرانس مطبوعاتی خود با اشاره به تولد پیامبر اسلام (ص) و عید پاک گفت : این هدیه ای برای ملت انگلیس بود.

به گفته احمدی نژاد، ملوانان انگلیسی که این کنفرانس مطبوعاتی را به طور زنده تماشا می کردند، پس از شنیدن خبر آزادی خود فریاد خوشحالی سردادند.

رئیس جمهوری ایران همچنین دقایقی پیش از اعلان خبر آزادی این ملوانان، به افسران عالی رتبه ای که این ملوانان را دستگیر کرده بودند، نشان شجاعت اعطاء کرد.

این بحران دومین ماجرایی بود که از سال 2004 میلادی تاکنون بین تهران و لندن رخ داد. در 21 ژوئن سال 2004 نیز هشت سرباز انگلیسی به علت تجاوز به حریم آب های ایران دستگیر شدند، اما پس از سه روز آزاد شدند.

خبرگزاری فرانسه نیز پس از اعلان آزادی خبر ملوانان انگلیسی خبر داد که "تونی بلر" نخست وزیر انگلیسی نیز از شنیدن این خبر ابراز خوشحالی کرده است.

درهمین حال، "جرج بوش" رئیس جمهوری آمریکا نیز از آزادی ملوانان انگلیسی ابراز خرسندی کرده و کاخ سفید در این زمینه تصریح کرد که از نزدیک وضعیت را دنبال می کند.

بخش فرانسه زبان رویترز نیز گزارش داد که آلمان به عنوان ریاست دوره ای اتحادیه اروپا پس از اعلان این خبر ازسوی دکتر احمدی نژاد ابراز امیدواری کرد که به زودی ملوانان انگلیسی وارد لندن شوند.

در همین حال، روزنامه های فرانسوی لوموند و لیبراسیون و همچنین بخش فرانسه زبان آسوشیتدپرس این خبر را بلافاصله بر روی سایت های آن لاین خود قرار دادند.
در پایان کنفرانس خبری رئیس جمهور؛
احمدی نژاد با نظامیان انگلیسی دیدار کرد / سفیر انگلیس ملوانان را تحویل گرفت
نظامیان انگلیسی که چندی پیش به جرم ورود غیرقانونی به آب های سرزمینی کشورمان از سوی مرزبانان ایرانی بازداشت شده بودند، پس از ملاقات با دکتر احمدی نژاد به سفیر این کشور در تهران تحویل داده شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، این نظامیان انگلیسی امروز و به دستور دکتر احمدی نژاد به مناسبت ایام میلاد با سعادت رسول اکرم(ص) و عروج حضرت عیسی مسیح(ع) پس از ملاقاتی کوتاه در فضای باز نهاد ریاست جمهوری آزاد و به جفری آدامز ، سفیر انگلیس در تهران تحویل داده شدند.

15 نظامی انگلیسی در این دیدار از رئیس جمهور و ملت ایران تشکر و قدردانی کردند .

احمدی نژاد در دیدار فای ترنی نظامی زن انگلیسی ابراز امیدواری کرد با بازگشت خانم ترنی به نزد خانواده اش اعضای این خانواده بخصوص کودک خردسال خانم ترنی خوشحال شوند .

ستوان فلیکس یکی از فرماندهان نظامیان انگلیسی نیز با قدردانی از رفتار خوبی که در 13 روز اخیر در ایران با وی و دیگر نظامیان انگلیسی شده است گفت : ما ناراحتی ایرانیان را به خاطر اینکه وارد آبهای سرزمین آنان شده ایم درک می کنیم .

این فرمانده انگلیسی عذر خواهی نظامیان تحت امرش را به آقای رئیس جمهور ابلاغ کرد.

رئیس جمهور در این دیدار ضمن احوالپرسی با نظامیان انگلیسی به آنان گفت : عفو شما و چشم پوشی ملت ایران و نظام اسلامی از اقدام غیر قانونی شما به واسطه رحمت و عطوفت اسلامی ایرانی صورت گرفته است .

بنابر این گزارش، این افراد تا ساعاتی دیگر به لندن بازخواهند گشت.

رئیس جمهور در کنفرانس خبری امروز خود اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران، آزادی 15 نظامی انگلیسی را به ملت انگلیس هدیه می‌کند.

رئیس جمهور در کنفرانس خبری امروز خود اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران، آزادی 15 نظامی انگلیسی را به ملت انگلیس هدیه می‌کند.


رئیس جمهوری نشان درجه 3 شجاعت را به فرمانده مرزبانان دریایی جنوب اعطا کرد 
رئیس جمهور نشان درجه 3 شجاعت را به خاطر صیانت از مرزهای دریایی ایران و بازداشت 15 ملوان انگلیسی که وارد آبهای سرزمینی ایران شده بودند، به ناوسالار یکم پاسدار ابوالقاسم آمانگاه فرمانده مرزبانان جنوب غرب کشور اعطا کرد. 

رئیس جمهوری عصر امروز در حین برگزاری کنفرانس رسانه‌ای خود با حضور بیش از 200 خبرنگار داخلی و خارجی ناوسالار یکم پاسدار ابوالقاسم آمانگاه فرمانده مرزبانان جنوب غرب کشور که 15 نظامی انگلیسی متجاوز به آب‌های سرزمینی کشورمان تحت فرماندهی وی بازداشت شده‌اند را به دریافت نشان درجه سه شجاعت مفتخر کرد.
15 تفنگدار انگلیسی سوم فروردین ماه سال جاری در آب‌های سرزمینی کشورمان در دهانه رودخانه اروند با اقدام مقتدرانه مرزبانان دریایی جمهوری اسلامی ایران مواجه و بازداشت شدند.
این اقدام رئیس جمهور با تشویق حضار و خبرنگاران روبرو شد

يزدفردا

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا